Med över 17 miljoner visningar har Googles YouTube video om googlesökningar 2017 snabbt blivit en viral snackis. Videon presenterar med ett passade musiktema kallat ”Sing of the Times” det gångna året utifrån ett googlande perspektiv.
Tydliga referenser finns för hur naturkatastrofer som orkaner, jordbävningar och översvämningar smärtsamt skördade många offer världen runtom, samtidigt som de samtidigt förenade människor som på ett eller annat sätt ville hjälpa till. ”How to help flood victims”, ”How to help Mexico” och ”How to help Puerto Rico” är tydliga googlingar som representerar 2017 års behov för att hjälpa människor som på ett eller annat sätt hamnat i oväntande och tragiska krissituationer.
En oro för det “okända” och det vi egentligen inte vet något om men ändå blir informerade om tycks finnas där ute. Något man bland annat ser i sökningar som “How far can North Corean missils go?”. Nord Koreas verbala krig mot Väst har triggat igång en oro världen över som många försöker finna svar på.
Summa summarum; 2017 har varit ett tämligen så omtumlande år för mänskligheten världen över. Terrordåd, naturkatastrofer, hot om kärnvapen och missiler har tyvärr blivit vardagsmat i pressen och en anledning för många att söka svar. Googles video har dock lyckats förvandla dessa tragiska händelser till en mäktig ”power-känsla”, där både musik och redigering lyckas förmedla budskapet att ”tillsammans kan vi” förändra världen och att vi är bättre tillsammans än skilda.